zaterdag 10 april 2021

Kroonkerk gezocht.

 'Zijn er al kerken die bezig zijn als fieldlab? Of daar mee willen starten?', was mijn vraag een week geleden.
Inmiddels heb ik contact gehad met diverse kerkelijke organen en wat overheidsdiensten. 
De gemeenschappelijk noemer van beide instellingen was iets met voorzichtigheid en ook iets met dat we niet precies weten wie wat waar doet. 

Daarna sprak ik een goede vriend die mij vroeg: 'Hoe werkt zo'n fieldlab?'
Waarop ik antwoordde: 'Nou gewoon, je laat je testen en als je gezond bent, mag je naar binnen. Ben je ziek, dan kom je de kerk niet in.'
Ik hoorde me die laatste zin zeggen. Ben je ziek, dan kom je de kerk niet in. Die woorden bleven een paar dagen hangen. 
Van alles borrelde bij me boven. Van Bijbelse koningen die een grot hadden waar mensen zich verzamelden, die het moeilijk hadden. Er zijn nogal wat kerken vernoemd naar die spelonk. Ik moest denken aan de eerste kerken in de Bijbel, die ook dienden als vrijplaats voor mensen die gevaar liepen. Daarnaast dacht ik aan de tijd van de pest en de verhalen erover hoe dominees en andere ambtsdragers juist de zieken opzochten. De besmette huizen binnen gingen om woorden van troost en bemoediging te spreken. Of misschien wel te zwijgen en gewoon aanwezig te zijn.
Natuurlijk gingen mijn gedachten naar Jezus die melaatsen opzocht, ze aanraakte en hen niet alleen genas, maar ze zag en sprak. Ergens wil ik geloven dat elke plek waar dat gebeurde een kerk werd.
En ik: 'Als je ziek bent, kom je de kerk niet in.'
Vanmorgen sprak ik een dominee. Een wijs en fijngevoelig mens. 
'Arjan', klonk het, 'Je zou juist de kerk open moeten doen voor mensen die positief getest zijn.'
We bespraken nog meer, maar mijn kwartje was al gevallen.
Ik heb het antwoord. Open die kerk! En prima om vooraf te testen. Iedereen die een positieve uitslag heeft, krijgt voorrang. De beste plekken zijn voor hen.
Als je naar een teststraat kunt lopen, rijden of rollen, dan kun je ook een uurtje in de kerk zitten. Gewoon om goede woorden te horen. Een blijde boodschap van verbinding, zegen en geluk. 
Wie helpt me aan een Coronakerk?


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten