zaterdag 20 maart 2021

Sorry meneer Klepper

De dag begon al bijzonder. In alle vroegte werd ik wakker. Het was zaterdag, dan sla ik de douche over en sjees naar beneden richting sinaasappelsapapparaat en koffiemachine. 
Terwijl ik sta te wachten tot die tot leven komen, valt mijn oog op de vaatwasser. Ergens wist ik dat ik gisteravond dat ding uitgezet had. Gewoon omdat het lawaai niet fijn is. Ik geef dan een ruk aan de deur en duw ergens wat in tot hij stopt. Om hem net voor het slapengaan alsnog weer aan te zetten.
Vanmorgen twijfelde ik of ik dat gedaan had, trek de klep open en constateer een vrij schone vaat. Tcoh niet helemaal zeker ga ik op onderzoek uit, zak op mijn knieën en duw mijn hoofd naar binnen. Ondertussen heb ik één hand nog aan de klep.
Op het moment dat mijn hoofd zich in het inwendige van dit apparaat ter hoogte van het vorken- en lepelbakje bevindt, komt alles tot leven. Het lijkt op een moderne douche. Waar de stralen van alle kanten komen. Voordat ik mijn hoofd terug had en de klep dicht, was ik helemaal wakker.
Inmiddels is het geklepper niet alleen de oorzaak van een fikse douchebui maar ook van een nieuw scheerapparaat.
Mijn scheerapparaten zijn een kort leven beschoren. Ik gebruik ze in badkamers, tuinen en auto's. Dat werkt prima tot ik, net iets te haastig, het klepje open doe om het haarbakje leeg te maken. Na verloop van tijd breekt dat klepje dan af en is het scheren gebeurd. Soms lukt het nog een paar dagen met mijn hand tegelijk geklemd om het scheerhoofdje en apparaat om ze bij elkaar te houden.
Vanmiddag bedenk ik opeens dat ik er nog één moet halen. Ik spring aan  't eind van de middag op mijn fiets en sjees naar de scheerapparatenwinkel. Daar aangekomen struikel ik over een stapel winkelmanden in de deuropening. Terwijl ik deze opzij probeer te schuiven komt er een mevrouw die begint over reserveringen. Net voordat ik wil zeggen dat ik niet kom om te eten, bedenk ik iets over hoe het nu werkt.  Terwijl ik in mijn baard krab, pakt de dame een lijst en vraagt 'U bent meneer Klepper?'
Daar deze naam mij een herbeleving van spontane vaatwasdouches geeft, haal ik de schouders op in een gebaar van 'wat denkt u nu zelf'. Misschien mompel ik dat ook wel iets. 
Waarop de dame een glimlach op haar gezicht tovert, de mandjes opzij rukt en me binnen laat.
Voordat iemand 'scheer je weg' kan roepen, heb ik mijn apparaat gekocht en wandel tevreden de winkel uit. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten