Het is weer Cito-tijd. Een week lang toetsen we rekenvaardigheid, leesvaardigheid, woordenschat
en nog wat zaken.
Voor
mijn mentorklas een ingewikkelde periode. Na acht jaar in het basisonderwijs
zitten ze nu in het voortgezet onderwijs.
Tijdens
de basisschooltijd zaten ze vooral bij leerlingen met een hogere cognitie. Niet
dat die andere kinderen meer konden, wel dat die andere kinderen makkelijker leerden,
verbanden zagen en daardoor sneller leerstof begrepen, waar mijn leerlingen wat
meer tijd of individuele aandacht voor nodig hadden.
Dat
lukt niet altijd in een basisschoolklas met meer dan dertig leerlingen. Ondanks alle goede
bedoelingen van onderwijzend personeel, is daar de druk van meten, presteren en
rapporteren heel erg hoog. Komt bij dat ouders tegen het eind van de
basisschoolperiode vaak ook nog wel iets vinden van de toekomstmogelijkheden
van hun zoon of dochter. Niets mis mee; zij kennen hun kind. Goed om het beste
voor je kind te zoeken. Fijn als zij beseffen dat het beste niet altijd
betekent een zo hoog mogelijk niveau. Het zegt al heel veel dat wij met hoog
niveau het vaak alleen over verstandelijke dingen hebben.
Uiteindelijk
komen de doeners bij mij in de vmbo-basisklas. De klas met leerlingen die in de
toekomst de broodnodige dingen gaan doen: wegen aanleggen, kabels trekken,
huizen bouwen, eten maken in het verzorgingshuis en verwarmingen repareren in
het ziekenhuis.
Na
anderhalf jaar ben ik zover dat ze een beetje beginnen te geloven dat ze er toe
doen. Niet ondanks hun 'lage denk-niveau' maar dankzij hun
'hoge doe-niveau'.
En
wat bedenken wij? Wij gaan ze testen. Wij gaan meten wat ze weten. Wat ze
geleerd, onthouden en begrepen hebben.
Zeg
nou zelf, dat is toch hetzelfde als dat we alle studenten geneeskunde in hun
tweede jaar van de campus afjagen en ze dwingen om met een lading klinkers een
straat te maken. Onder tijdsdruk. Daar een cijfer voor geven. Of ze allemaal
een containerschip injagen om een lading vast te zetten.
Het is gewoon niet eerlijk en
daarom heb ik deze week een nieuwe betekenis bedacht voor Cito. Nadat ze met de
moed der wanhoop begonnen aan hun eerste Cito-toets, kwamen we er na een halfuur achter dat het ook nog eens een verkeerde toets was.
Ik heb alles in laten leveren. Iedereen
naar buiten gestuurd.
Zelf als een hazewindhond naar de
docentenkamer. Voor elke leerling een
beker Chocomel getapt, ze daarmee opgewacht toen ze weer binnenkwamen. Vervolgens
hebben we een minuutje of tien gepraat over toekomstverwachtingen. We hebben elkaar
in een paar zinnen verteld waar we over tien jaar denken te staan: de één dacht
aan nieuwe huizen bouwen, de ander aan bomen verzorgen, weer iemand dacht aan
iets met kinderopvang en een ander had het over zijn eigen zaak. Ja, er werd gedacht. Over ‘doen’. Er werd ook een beetje gedroomd. Theoretische toetsen kwamen er
niet in voor. Die gingen we wel weer maken. Cito? Dat staat voor: Chocomel Is
Toets Overstijgend.
Hallo, ik heb een aantal blogs gelezen. Mooi hoe u dingen weet te omschrijven en hoe u invulling geeft aan het vak 'docent'. Kwalijke zaak eigenlijk, dat het nodig is om de positieve kanten te belichten van VMBO leerlingen. Dit betekend dus dat dit niveau wordt gezien als iets dat minder goed is. Terwijl dit totaal niet juist is. Niveau zou geen verschil moeten maken, kijken naar de mens en zijn/haar kwaliteiten, dát doet er toe. Het is inmiddels een aantal jaren gelden dat ik onderwijs op de Driestar heb gevolgd. Maar ik ben u zeker niet vergeten als mijn docent Nederlands en aardrijkskunde. Naar wat ik me nog kan herinneren, heb ik uw lessen als prettig ervaren.
BeantwoordenVerwijderen