Ooit was ik leerling. Ben ik nog,
alleen vind ik het nu leuker. School en wat daarbij hoorde, vond ik
verschrikkelijk. Samen met een goede vriend van me bedacht ik een systeem
waarmee we absentiemeldingen konden omzeilen. Het systeempje van ons werkte,
met veel vrije uren en soms zelfs vrije dagen tot gevolg. Naast een
nabijgelegen vliegveld en een chauffeurscafé bezochten we het dichtstbij gelegen stadje. Met
wat bijkomende schade die pas jaren later duidelijk werd.
Daarmee blijf ik zelf verantwoordelijk voor
gemaakte keuzes. Ook voor de gevolgen van die keuzes. Aan de andere kant was het denk ik helpend
geweest als school, ouders en ik wat sneller inzicht gekregen hadden in wat er
gaande was.
Anno nu hebben we daar een systeem voor: het leerlingvolgsysteem. Bedoeld om de prestaties en het welbevinden van
leerlingen inzichtelijk te maken. Voor de leerling zelf, de school en de
ouders. Er staat van alles in wat met cijfers,
gedrag en aan- of afwezigheid te
maken heeft. En tja, het systeem signaleert afwijkende situaties waar we opvolging aan kunnen geven. Net
zoals flitspalen werken. Bij normaal gedrag krijg je geen complimentje, bij te hard rijden wel een boete. Niet leuk om te
krijgen, wel gericht op het voor ons allen wat beter te maken.
Nu willen we ouders niet meer mee laten kijken. Omdat er
leerlingen zijn die dit niet leuk vinden. Er schijnen ouders te zijn die hun
kinderen bij de voordeur opwachten als er een keer een onvoldoende op de lijst
verschijnt. Ook schijnen er docenten te zijn die een alarmerend bericht in het
systeem zetten als een leerling een keer niet komt opdagen. Of zich een keer
misdraagt.
We vergeten dat dit iets zegt over ouders
en docenten. Als ouder zou je eerst een cursus moeten doen. Gelukkig
hebben de meesten dit niet nodig en worden allerlei oudervaardigheden vanzelf
ontwikkeld. Mensen die snappen dat er een bepaalde leeftijd komt waarop je het
kind steeds meer loslaat. En hem of haar het voordeel van de twijfel gunt bij
een akkefietje om zelf met het verhaal te komen. Niets mis mee. Ouders die niet
elke dag hijgend naar huis hollen om de cijfers van kindlief langs hun
prestatiedwang-meetlat te leggen. En de meeste docenten zijn ook heel
goed in staat om heel veel incidenten zelf op te lossen. Iets met verschil
tussen fouten maken en wangedrag. Bij dat laatste is het handig dat de driehoek
leerling, ouders en school snel en duidelijk met elkaar communiceert.
Het hele leerlingvolgsysteem is daarvoor
in leven geroepen. Als middel
waardoor school, leerling en ouder met elkaar praat. Beetje het goede voor
elkaar zoekt. Soort relatie. Niet om prestatiegerichte ouders of sukkelende docenten een
stok te geven. Wel om te helpen. Onder andere bij een stukje opvoeding. Daar
zijn we ook een beetje school voor. En nee, ouders, school en leerlingen hoeven
niet met elkaar te trouwen, zelfs elkaar niet altijd geweldig te vinden. Maar
zullen we wel vriendjes blijven? Beetje blijven praten met elkaar?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten