maandag 25 oktober 2021

Optellen



Na een mooi en rustig weekend heb ik besloten dat ik het gewoon ga vragen. Omdat ik het zelf niet weet. En wat ik zelf ook onderzoek, veel wijzer word ik niet. Ruim een half jaar geleden had ik Covid-19. Vrij heftig zelfs. Halverwege kwam er zelfs nog een dokter aan te pas.
Hoe dan ook; uiteindelijk genezen en geen restverschijnselen overgehouden. Nou ja dat laatste weet ik niet zeker. Als ik nu een keer moe ben, denk ik echt wel eens: het zal toch niet hé?
Twee weken geleden is mijn herstelbewijs verlopen. Los van het verhaal dat het raar voelt om kerngezond van de één op de andere dag niet meer overal in te mogen, sta ik voor een dilemma.
Waar ik ook zoek, blijkt dat natuurlijke afweerstoffen, aangemaakt tijdens mijn ziekzijn, vele malen beter helpen dan welk vaccin ook. 
Daarnaast lees ik dat een vaccin nemen na zelf corona gehad te hebben juist je natuurlijk opgebouwde antistoffen afbreekt. Wat te doen?
Ik ben gaan kijken wat de overheid zegt. Dat zijn de mensen die het weten. Op de vraag hoeveel ongevaccineerde mensen er in het ziekenhuis liggen, zegt de overheid het niet te weten.  
Ondanks dat er links en rechts van alles wordt geroepen zeggen zowel overheid als ziekenhuizen dit op hun eigen sites. Ziekenhuizen vragen het namelijk niet na. 
Dan maar eens kijken hoeveel plek er is, mocht ik onverhoopt toch die kant op moeten. Nu kijk ik daar wel van op. De laatste tien jaar zijn we terug gegaan van ongeveer vijftigduizend naar een veertigduizend bedden. Elk jaar tellen we ze.
Nou ja tot twee jaar terug. Sinds er Covid heerst, staat er op de site van het Ministerie van Volksgezondheid dat ziekenhuisbedden moeilijk geteld kunnen worden omdat de definitie nogal verschilt. Sorry, nou breekt me de klomp.
Weet u, ik ben nogal in ziekenhuizen geweest de afgelopen jaren; zo'n bed herken je meteen. Iets met stangen, buizen, gekke plastic planken aan de zijkant en enge slangen er omheen. Geef mij een maandje en ik tel alle bedden in de ruim driehonderd ziekenhuizen. 
Ergens begrijp ik het wel dat cijfers achterwege gelaten worden. Voordat je het weet begint iemand te roepen: 'Hey achthonderd patiënten op veertigduizend bedden, dat zijn twee corona-patiënten op honderd bedden. En nog geen drie patiënten per ziekenhuis.'
Sorry overheid, ik val u niet hard, crises die maar niet stoppen en een pandemie die ook doorgaat als u op reces bent. Ik begrijp het best. 
Maar wie helpt mij nu uit de brand? Zie ik wat over het hoofd? Tel ik verkeerd? Waar gaat het met mijn rekensommen mis? Ik wil tenslotte niet de dupe worden van een optelaffaire

Geen opmerkingen:

Een reactie posten