zondag 31 oktober 2021

Prikker Onder Protest

 

Net als iedereen zie ik dat de tweedeling in onze maatschappij toeneemt. Wat we ook doen of zeggen, het schijnt niet te helpen. Voor- en tegenstanders vechten elkaar de tent uit en het grote midden lijkt niet te bestaan. Of het is een zwijgend midden maar zelfs dan kan ik me afvragen in hoeverre dat helpt om de eenheid te bewaren. Of opnieuw te vinden.
Maar misschien is er een oplossing. Ik ben benieuwd wat jij er van vindt. Ik neem aan dat je het me me eens bent dat de ander overtuigen van mijn of jouw gelijk niet echt vruchtbaar geweest is tot nu toe.
Hoe dan ook hebben we twee kampen. De gevaccineerden, al dan niet matig of juist stellig in hun overtuiging dat iedereen dit zou moeten doen. En de niet-gevaccineerden, die ook al dan niet matig of juist stellig zijn in het verdedigen van hun keuze.
De oplossing is misschien simpel. De mensen die een vaccin hebben genomen kunnen niet terug. Wat als de andere groep zich laat vaccineren onder protest? Ho, wacht even voor u begint te roepen.
We hebben tot nu toe het vaccin geweigerd omdat we van mening waren dat we als individu en als samenleving beter af waren zonder.  Dat kan nog steeds je overtuiging zijn. Maar wordt de schade als gevolg van de tweedeling niet groter? Worden we niet nog individueler en nog meer tegen elkaar opgezet? 
Wat heb ik aan een gezond (in mijn perceptie een onbespoten) lijf als de hele wereld elkaar in de haren vliegt?
Wat te doen met die QRcode? En de gevreesde gevolgen ervan? Volgens mij kan ik me onder protest laten prikken en die QR-code weigeren of niet gebruiken. Ik moet niet persé naar een restaurant of een instelling waar men anderen uitsluit. 
Wat als we elf-elf uitroepen tot de POP-dag. De dag dat we ons laten prikken onder protest. En ja misschien ondervinden we daar schade aan. In een mooi oud boek staat dat je aan iemand die je een kledingstuk vraagt er twee moet geven. Of iemand die wil dat je een mijl met hem meeloopt er twee gaat?
Wat als we het gewoon doen? Niet omdat het zo gezond is voor ons. Maar omdat het misschien de vrede wat terugbrengt?  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten