donderdag 1 juli 2021

Bedankt


Dank jullie wel!

'Dan zullen daar de blijde zangers staan'. Die psalmregel schoot me vaak te binnen als ik jullie daar weer zag.
Of jullie altijd blij waren, weet ik niet, wel dat jullie er stonden en zongen. Waar de gemeente moest zwijgen, vertolkten jullie haar stem.

Op het dieptepunt van de crisis:

'Dies zal ik nu ook onbevreesd
in schaduw van Uw vleug'len zingen' 

Of een paar weken erna:

'Zing vrolijk, heft de stem naar boven'

En in diezelfde dienst: 
'Stralend Licht, Morgenster,
Niemand is als U'

Tijdens een doopdienst:'

'En zeg:  Vrees niet, Ik ben erbij, 
wees maar niet bang, jij bent van Mij!'

Of een paar weken geleden nog: 

'Die nimmer mij heeft afgewezen,
noch mijn gebed gehoor ontzegd'

Jullie stonden daar en zongen. Ik kon niet zien wat jullie voelden en dachten. Meestal niet tenminste. Maar soms klonken jullie vier of vijf stemmen luider dan duizend stemmen van een jaar ervoor. Drongen dieper binnen en raakten meer.

Net als iedereen ben ik blij dat we weer met ons allen mogen zingen. Denk dat iedere kerkganger er blij mee is. Het voelde soms als een straf om te moeten zwijgen. Toch heeft jullie zang mij ook geleerd dat waar ik zwijg andere stemmen door gaan. 

Vanaf deze plek jullie allemaal heel erg hartelijk bedankt! 

Bij de kostersuitgang staan emmers met gerbera's. Dit is de enige bloem die geen officiële betekenis heeft. Anjers, narcissen en rozen hebben een betekenis. Net als dominees, diakens, en organisten. De zangers waren die functie (als individu in onze kerken) een beetje kwijt. De crisis bracht jullie terug. Met alle schoonheid van de zangkunst die jullie ons gaven. Als je een kind vraagt een mooie bloem te tekenen, tekent zij/hij een gerbera. 

Ook alle mensen die via licht en geluid al dan niet op de voorgrond of achter de schermen, mogelijk maakten dat we thuis de diensten konden volgen en de bovengenoemde zang konden meebeleven. Jullie heel hartelijk dank! Ook voor jullie staan er bloemen. Neem alsjeblieft mee. Ze zijn er voor jullie allemaal.

Als laatste noem ik onze drie predikanten. Voor lege banken preken is ingewikkelder dan je denkt. Het zicht op de gemeente letterlijk een beetje kwijt raken moet pijn gedaan hebben. Het is zo in strijd met waar u toe geroepen bent. Dat moet lastig zijn geweest. Ook voor u staan er bloemen. Neem alstublieft onze dank aan.

Natuurlijk zijn er nog vele andere te noemen. Maar voor vandaag beperken we ons tot jullie. Namens de gehele gemeente hartelijk dank! In Jezus Naam.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten