woensdag 24 november 2021

Verboden woord

Alles wat aandacht krijgt, groeit. Deze wijsheid leerde ik meer dan veertig jaar geleden op onze boerderij. Om een goede graan- of aardappeloogst te krijgen, bewerk je het land door te ploegen en te eggen.

Een perenboom snoei je en een walnotenboom sla je om extra vrucht te krijgen.

In sommige gewassen ha
al je onkruid weg, in andere laat je ze staan. In een jong maisveld wordt het meeste onkruid overwoekerd door het snelgroeiende gewas. Als de rijen mais zich sluiten, komt er geen zonlicht meer op de grond. Dan is het meestal zo gebeurd met alles wat daar nog groeit.
In mijn schoolloopbaan heb ik deze boerenwijsheid vaak toegepast. Aandacht geven aan goed gedrag. Het wordt vanzelf meer.
Wat doe je met slecht gedrag? Ook aandacht geven? Alleen als je zeker weet dat je het kunt stoppen, pak je het aan. Verbied je het desnoods. In het onderwijs gaat het dan over agressie, schelden of vernielzucht.
Veel gedrag onder jongeren zit op de grens van het toelaatbare. Ze proberen een docent uit en zoeken grenzen op. Soms gaan ze daar overheen.
Alles dan maar verbieden? Waar geen schoolregels voor zijn? Een verbod op een woord omdat het me niet aanstaat?
Elke docent herkent dit. Als veertigjarige docent met een kaal hoofd moest ik er mee dealen dat er aan het begin van een schooljaar iets over kaalheid gezegd werd. 

Alles dan maar tolereren? Van naroepen tot wat dan ook?
Op school heb ik er een weg in leren vinden.
Ik raad elke kamervoorzitter, eigenlijk elk kamerlid, aan; lees ons wetboek eens door. Pak er de Dikke van Dale bij. Een tribunaal is een tijdelijk ingesteld rechterlijk orgaan dat grootschalige geschillen beslecht. Niet meer en niet minder.
Deze uitleg kennende, kunt u zich de volgende keer verheugen bij de aankondiging van een tribunaal. Voor een tribunaal komen betekent dat u jarenlang mag uitleggen waarom u sommige dingen gedaan hebt. Geen waan van de dag of kijkcijfers. Niet bezig met zetelwinst of functies elders.
Heerlijk jarenlang alle dossiers uitpluizen die helder maken waarom u deed wat u deed. 
Dus klap in de handen als u deze term weer hoort. Uw tijd komt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten