In genoemd artikel wordt de schuld bij het systeem
neergelegd. Waarin cito's en adviezen van basisschoolleerkrachten ondergeschikt
zijn aan wensen van de ouders. We vergeten dat wij dit zelf doen.
Als we een beetje zelfrespect hebben, bepalen we als
school wie waar komt. Natuurlijk in overleg met ouders en leerlingen, maar
wel als eindverantwoordelijke voor wat we aanbieden.
Beetje zoals de bank dat doet bij het al dan niet
accepteren van een aanvraag voor een hypotheek. Zeg nou zelf, ik zou ook wel in
Paleis Soestdijk willen wonen, nou ja, als de renovatie klaar is dan. Mooie
grote keuken. Genoeg badkamers om niet in de file te hoeven staan op mijn eigen
overloop 's morgens. Leuk hardloopgebied rondom en zelfs in het tuintje voor en
achter het paleis.
Mijn wil en wensen, hoe goedbedoeld ook, zijn dan toch
echt ondergeschikt aan mijn loonstrookje. Omdat die bank daar verstand van
heeft. Die ziet aankomen dat er in de toekomst een probleem ontstaat als ik met
mijn docenteninkomen een hypotheek van miljoenen ga afsluiten.
Waarom doen we dit wel met stom geld en een hoop
bakstenen? En niet met de toekomst van onze samenleving?
Waarom geen toelatingseisen voor het vmbo? Waarom is
het nog steeds een soort van verzamelplaats voor wat niet naar havo of vwo kan?
Misschien tijd om andersom te gaan denken.
Misschien kijken of iemand geschikt is om eventueel
later huizen te kunnen bouwen, straten te kunnen aanleggen, mensen te
verzorgen. Kortom; de aarde leefbaar te houden. Wat daar niet voor geschikt is
kan dan naar de havo of het vwo.
Langzamerhand zijn we toch kien genoeg om te weten dat
we er met alleen denkers niet komen? Dat we als maatschappij staan te springen
om doeners. Mensen die de handen uit de mouwen steken.
Ik werk op een vmbo-school. Mooie school, fijne leerlingen, gave collega's en prima directie. Toch bestaat het dat een
bouwproject dat geraamd is op een half jaar, uitloopt met een extra half jaar.
Verdubbeling van de bouwtijd. En nog is het niet af. Er zitten zelfs klassen
thuis op dit moment.
Nee, ik wil mijn eigen school niet
afkraken. Hoe arrogant het ook klinkt, we zijn een hele goede school(langs
welke meetlat je ons ook legt). Toch denk ik wel: als dit bij ons al gebeurt,
hoe gaat dit dan op andere plekken?
Wat me opviel is dat er meer vergaderd is
dan dat er stenen gestapeld zijn. Er waren weken bij dat ik meer struikelde
over mensen die met een laptop in de hand door het gebouw liepen, dan dat mijn
uitzicht belemmerd werd door bouwvakkers. Soms compleet lege bouwputten. En ja,
ik weet ook wel dat er gepland en gecalculeerd moet worden. Maar zoals gezegd
kwam het met die planning niet erg goed. En wat dat calculeren betreft; ergens
heb ik het flauwe vermoeden dat er nog wel een keer een blog inzit over het
overschrijden van budgetten.
Een beetje vertraging is niet erg. Maar
een verdubbeling van geraamde bouwtijd? En dan nog uitlopen? Ik hoop niet dat de
verantwoordelijke daarvoor op het vmbo heeft gezeten. Zou ik hem laten
afstromen naar het vwo. Misschien kan hij via die route iets theoretisch gaan
doen.
Maar graag afblijven van mijn gebouw, waar ik al dagen
zonder leerlingen zit. En ik heb ze gemist. Zij zijn degene die van een hoop stenen een paleis kunnen maken.
Ha Arjan, wat een goede blogs schrijf jij! De onderwaardering van VMBO(leerlingen) gaat mij ook al tientallen jaren aan het hart.
BeantwoordenVerwijderenIk ben hier terechtgekomen omdat mijn vrouw mij tipte over jouw bijdrage in het ND van 13 januari. Eigenlijk zou ik dit artikel wel willen helpen uitdragen,delen op linkedin? Kijken of het wordt opgepikt?
Hoe dan ook, succes met jouw belangrijke werk, groet Jan
Ha Jan! Dank voor je positieve feedback en complimenten! Natuurlijk mag je 'm delen. Leuk!
Verwijderen