zaterdag 2 januari 2021

Barmhartig nieuwjaar(2)

De werken van barmhartigheid. Het zijn er zeven. Wat als we er elke dag nu gewoon eentje doen? Zondag de eerste (daar heb ik gisteren over geschreven). Dan is maandag nummer twee aan de beurt:

Het tweede werk van barmhartigheid gaat over het water geven aan dorstigen. 
Daar jij en ik de kraan maar open hoeven te draaien om water te krijgen zoveel we willen, bestaat de neiging om gelijk de spirituele betekenis te zoeken en de praktische kant over te slaan. 
Dat is niet eerlijk ten op zichte van de twintig miljoen mensen die per jaar sterven door gebrek aan gezond water.
Een put slaan en er een pomp installeren, betekent naast watervoorziening ook een plek waar mensen samenkomen en gemeenschappen vormen.
Dit werk van barmhartighied gaat ook wel over onze aarde. Voor de productie van een tomaat is 13 liter water nodig, voor een aardappel 25 liter en voor een hamburger 2400 liter. Tja dan doen jouw en mijn keuze er wel toe. 

Persoonlijk geloof ik dat de mens meer is dan vlees en vocht. Dat we een ziel hebben. Al in hele oude boeken wordt geschreven over de dorst van de ziel. Dan gaat het meestal over vervulling van een verlangen naar liefde en vreugde. Het zoeken naar vrede en vriendschap is een oerverlangen dat we allemaal kennen. Niet zo moeilijk om daar wat aan bij te dragen toch?

Ook nu ben ik blij met jouw advies of tip over dit werk van barmhartigheid. Voel je vrij om te reageren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten