zondag 28 juni 2020

Suggestie



'De krant brengt de leugen in het land', gebruikte ik jarenlang om mijn leerlingen iets te leren. In een tijd van opkomende sociale en andere media was dit een mooie ingang om naar de betrouwbaarheid van berichtgeving te kijken. 
We ontdekten leuke dingen. Leerden dat er soms meer dan één waarheid is.
Ook op andere gebieden heb ik geleerd dat 'de waarheid', vaak sterk afhankelijk is van de werkelijkheidsbeleving van de persoon die hem claimt. 
Meestal reageer ik niet als die werkelijkheid iets naast mijn beleving ligt.  Soms weet je bij bepaalde media dat de waan van de dag en een suggestieve kop belangrijker is dan even een bron te checken of op een andere manier zorgvuldig te werk te gaan.
Trouw maakt het wel erg bont. Franca Treur die een deelcolumn beheert in deze krant, doet een suggestieve uitspraak en zegt erbij dat ze het niet heeft uitgezocht. 
Franca, doe eens lief. De uitgever stuurt Jan Siebelink mijn boek Parre. Hij stuurt een lief kaartje terug. Vervolgens vraagt mijn uitgever of ze deze kaart mogen publiceren. Jan Siebelink geeft toestemming, iedereen blij.
Behalve Franca. Kom op collega, kunnen we niet gewoon samen een beetje blij zijn? Ik ben het in ieder geval wel met mijn uitgever. 
Mijn boekpresentatie werd afgelast door corona, alle lezingen en acties bij boekhandels werden gecanceld. Nu probeert mijn uitgever op andere manieren mijn debuut onder de aandacht te brengen. Ik voel ik me enorm gesteund door de mensen daar, die met alle huidige beperkingen, wegen hebben gevonden om Parre onder de aandacht te brengen.
Natuurlijk mag je daar wat van vinden. Maar hun integriteit in twijfel trekken door onwaarheden te debuteren is wat anders. Jij kunt beter. Jouw krant ook.
Je hebt mijn boek nog niet aan de straat gezet, zeg je. Gelukkig maar. Ik daag je uit om Parre te lezen. En zeg daar over wat je wilt.  Wees hard, meedogenloos desnoods maar blijf van mensen af die in alle oprechtheid hun werk doen.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten